středa 20. června 2012

Státní maturita - dobrá myšlenka vzatá za špatný konec


Jsem vzhůru od pěti a spát jsem šla v půl druhé. Jen abyste věděli. Od půlnoci se totiž mělo dát přihlásit na předměty, ale jaksi si nikdo z tvůrců webu nevšiml, že už je letošek, takže to v noci nešlo. Podařilo se nám (mně a jedné holčině ze Slovenska, se kterou jsem si už jednou psala) ráno v půl sedmé.
Proč to sem píšu? Řeším problémy, které mně přijdou, že jsou zásadní - zápis, který je v pátek, přihlášení na předměty... Ale pro některé to je nedosažitelné. Zatím, protože spravedlnost zvítězit musí. Ne protože je ještě nikam z přijímaček nevzali, ale proto že se někomu něco nelíbilo, špatně se vyspal a dal jim za pět z maturitního slohu.
Ve svém okolí mám 8 takových lidí, na které si osud ukázal prstem. 6 z toho jsou gymnazisté, jedno je dívčina z obchodní a hotelové školy. To jen abyste si případně nemysleli, že to jsou nějací hlupáci, co u maturity neměli co dělat. Což si velice často myslí dospělí, kteří píší příspěvky do diskuzí. Zamyslete se nad tím, než něco napíšete, ubližujete ostatním. Jak můžete tvrdit, že ti co propadli byli pitomci, co se to nedokázali naučit? Pokud vůbec maturitu máte (což byla také velice zajímavá otázka na člověka, co takhle nadával a jeho odpověď? Ne!), psali jste nejspíš nějakou úvahu, s přimhouřením všech ok vám to profesoři dali, protože věděli, jestli to byl jen zkrat nebo na to nemáte.
Jak se můžeme připravit na sloh? Nijak! pravidla pro psaní v hlavě snad máme, vyprávění nebo úvaha to jistí (a ejhle! měli jsme všichni psát ty pitomé palačinky, to by bylo jedniček).
Moje spolusedící neměla dostatečný počet bodů, aby prošla. Ve škole nepsala nic jiného než úvahy, nemívala horší známku než dvojku. V gramatice rozhodně neplavala. Je to inteligentní mladá dáma, která chce jít studovat práva a dělala  pro to letos, co mohla. A hle, její slohová práce je prý banální a se slabou slovní zásobou. Za pět. Jiní, Janne nebo Lemur, nesplnili jste zadání (Janne psala to samé jako já, Lemur tuším také vyprávění), samé nuly - za pět!
Dáda, která je tou šestou gymnazistkou, psala to samé jako já. Vyprávění na základě výchozího citátu. Jak v takovém případě vám můžou ztrhnout body, že jste nesplnili zadání? Když napíšete vypravování, tak můžete psát o všem. Asi jsme nemohli. Na svém slohu to vidím také.
Dady spolužačka (o které je dle mého napsáno v dnešním vydání MF Dnes) se dostala na práva, její sestra vydává knížky, sama psala do časopisu. Ale maturita za pět. Co to jako je?
Spolužačka má ze slohu z angličtiny 100 %, z češtiny za pět. Přitom celé tři roky (přistoupila v druháku) byla jejím kamenem úrazu hlavně angličtina.
Chcete nám, naši drazí hodnotitelé, tvrdit, že nám celou dobu nadržovali? To se mi nechce věřit.

Napsali jsme slohy a Má drahá Lae byla celá špatná z toho, že se možná netrefila do zadání. O katastrofálním dopadu něčeho takového jsme samozřejmě věděli, ale i tak jsem jí dosti jistě tvrdila, že to určitě udělala. "Kdo jiný by měl ty slohy napsat než právě gympláci? Vždyť to musí být nastaveno tak, abychom to zvládli levou zadní. Co by jinak dělala taková integrovka, ti by se mohli jít rovnou odepsat."
"Olivko, tvrdila bys stále to samé?" ptala se mě, když jsme se v neúplném počtu sešli na předání maturitních vysvědčení. Ohromeně, smutně a zklamaně jsem jí odpověděla, že ne.

Vidím to na svém slohu. Mám 4 body z pravopisu a gramatiky, větší číslo tam už nenajdete. Nesplnila jsem pořádně zadání, nevím, jak vypadá vypravování, nedává to ve výsledku smysl. Vím že jsem mizerný vypravěč, chápu tedy pár stržených bodů za kohezi, ale i tak mi to přijde moc. A dostat první čtyřku ze slohu právě z toho maturitního jsem si tedy vážně nepředstavovala.
Hlavně se mi nelíbí, když všechny propadlé hází do jednoho pytle. Jak mohou srovnávat propadlého gympláka, jehož vyjadřování je na jistě dobré úrovni, s pětkou někoho, kdo nedá dohromady ani větu a u maturity pomalu nemá o dělat.
Docela těžko nesu představu toho, že někdo z oboru, který by měl mít správně jen výuční list, má ze slohu stejnou známku jako já.Co já, ale ostatní! Klára, jejíž vyjadřování se s tím mým nedá vůbec srovnávat, protože je prostě dokonalé, a má míň bodů než Olivka.
Nikdo z naší třídy nemá samé kvůli slohům. I když byli tací, kteří měli 100 % z ústních, 97 % z didaktických... a  pokazí to špatně vyspalý hodnotitel slohů. Děkujeme!

Doufám, že zvítězí spravedlnost a zdravý rozum.
Není nad to na prahu dospělosti dostat takhle nakopáno do zadnice.
Držím pěsti všem, kteří to potřebují.

foto: Tenchi12

P.S. Ještě jedna věc z diskuzí mě mrzí. Ti lidé si myslí, že premianti jsou "vlezdoprdelkové", lemplové, co mají prostě štěstí. Nezávidíte trochu? Vím sama z vlastních zkušeností studenta, jež měl vždycky vyznamenání, že to tak není. Je hřích mít úctu ze vzdělání a nevysmívat se učitelům do očí?

10 komentářů:

  1. No jo, mají v tom bordel. No, někdy si nejsem úplně jistá, jestli to bylo nejlepší rozhodnutí. Někdy mě totiž někdy někteří tak štvou a často mě otráví jen tím, že jsou a jedou ne vystoupení jen proto, aby tam byli, i když jsou k ničemu a ve vystoupení jich není potřeba.

    OdpovědětVymazat
  2. Konečně se mi podařilo okomentovat, po dlouhé době :-) No není možné :-D

    OdpovědětVymazat
  3. Teri, pěkně jsi to shrnula. Je mi to hrozně líto. Možná bych neměla říkat, že mám maturitu, ale že jsem přežila maturitu 2012. Můj táta řekl, že prý jsem utekla hrobníkovi z lopaty :D. Jediné co nám ale teď zbývá je doufat, že vš budou rozumné a bude to mít co nejmenší důsledky. Ten vztek z toho, jak se to mohlo stát, jak mohl někdo připustit, aby taková spousta jinak výborných studentů neodmaturovala, je samozřejmě obrovský. :/ Jakým právem si tohle na nás zkoušeli, to fakt nevím. Moc bych si přála, aby to příští rok bylo jinak. H.

    OdpovědětVymazat
  4. Je to děs. Je mi líto těch studentů a doufám, že se podobné experimenty nebudou opakovat. Upřímě se bojím, co si vymyslí, až půjdu k maturitě já :-(

    OdpovědětVymazat
  5. Když to tak čtu, tak vidím, že v těch maturitách měli asi opravdu velký zmatky. Moje vnučka taky letos maturovala, dobrý, má to za sebou, ale zase jí nevyšla fyzika, jinak měla jedničky, ono se může stát leccos, ale aby takhle bláznivě známkovali, to se mi zdá nedomyšlené. A jen chci napsat, že jsem stará babka a maturitu mám, to jen k tvému článku.

    OdpovědětVymazat
  6. Lituju, že tu nemáš sdílecí tlačítko na Twitter. Nevadí, napíšu to tam ručně. Moje mladší sestra jde k matuře za rok. Dáme si celej tenhle hejt znovu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, kdo ví, co bude za rok. Rok předem máme vědět, jak a z čeho budeme maturovat a oni zrovna teď zjistí, že je tahle státní maturita úplně debilně vymyšlená. Ať si to zkusí ti pitomci, co to vymysleli, to by mě zajímalo, co by dostali ze slohu a z vyjadřování.
      Jinak díky za článek. ;)

      Vymazat
  7. Doporučuju přečíst následující: http://www.ceskaskola.cz/2012/06/jiri-kostecka-centralni-hodnoceni.html

    OdpovědětVymazat
  8. Přesně tak. V mém okolí to jsou většinou gympláci co nedali ten sloh. Ale taky uvedu příklad kamaráda, který se dostal na žurnalistiku, píše básničky, vyjadřování na nadprůměrné úrovni a pětka z vypravování... Celý systém je špatně nastavený. Já jsem ráda že to mám za sebou (a měla jsem sakra velký strach, protože jsem psala úvahu), ale mrzí mě to za lidi kteří si nezaslouží pětku. Snad dopadnou odvolání..

    OdpovědětVymazat
  9. Na tohle téma už jsem toho také dost napsala a k mému poslednímu článku ses vyjádřila i ty, takže už snad ani nemám co dodat, to že mě maturita neskutečně zklamala, to ovšem nepopřu a to, že mi maturitní sloh (ačkoli jsem pisálek největší) zkazil vyznamenání, to už je taky fakt.

    OdpovědětVymazat